Historia Advent of Code 2023
Advent of Code 2023 opowiada o kryzysie produkcji śniegu, który zagraża prawidłowemu funkcjonowaniu Bieguna Północnego. Historia rozpoczyna się od odkrycia, że coś jest nie tak z globalną produkcją śniegu, a bohater zostaje wysłany w podróż przez różne wyspy i lokacje, aby znaleźć przyczynę problemu i go rozwiązać.
Przebieg fabuły
Dni 1-3: Początek misji - wystrzelenie trebuszą[1]
Historia zaczyna się, gdy elfy odkrywają problemy z globalną produkcją śniegu. Otrzymujesz mapę z pięćdziesięcioma lokalizacjami, które mogą mieć problemy - wszystkie muszą być sprawdzone do 25 grudnia. Zanim zdążysz zadać pytania ("dlaczego nie możecie użyć maszyny pogodowej?", "dokąd mnie wysyłacie?" - "do nieba"), elfy ładują cię do trebusza!
Jednak dokument kalibracyjny trebusza został przypadkowo "ulepszony" przez młodą elfkę, która chciała pokazać swoje umiejętności artystyczne. Trzeba naprawić dane kalibracyjne przed startem.
Po wystrzeleniu wysoko w atmosferę lądujemy na Snow Island (Wyspie Śniegu) - dużej wyspie unoszącej się w powietrzu. Paradoksalnie, jest tu zimno, ale nie ma śniegu! Elf wyjaśnia sytuację i proponuje grę w kostki, podczas spaceru.
Następnie docieramy do gondoli, ale nie działa - inżynier tłumaczy, że brakuje części silnika i potrzebuje pomocy w analizie schematu silnika.
Dni 4-7: Island Island i Desert Island
Gondola wynosi nas wyżej, a Snow Island znika poniżej - pojawia się zupełnie nowa masa lądowa! To Island Island - znacznie cieplejsza i wilgotniejsza wyspa. Elf przy gondoli sugeruje, że ogrodnik może wiedzieć o źródle wody, ale jest na innej wyspie. W zamian za pomoc z kartami zdrapkami, pożycza nam swoją łódkę.
U ogrodnika dowiadujemy się szokującej prawdy: Island Island jest źródłem wody dla Snow Island, ale wodę zatrzymano, bo zabrakło piasku do jej filtrowania! Ogrodnik, zajęty zapewnianiem jedzenia, zapomniał sprawdzić, dlaczego przestał przychodzić piasek. Prosi nas, byśmy pojechali promem sprawdzić sytuację i pomaga z problemem produkcji żywności (Almanac wyspy).
Na promie odkrywamy ogłoszenie o wyścigach łodzi zabawkowych, gdzie główną nagrodą jest wyjazd na Desert Island (Wyspę Pustynną) - tam musi pochodzić piasek!
Na Desert Island spotykamy elfkę na wielbłądzie, która pyta o części. Wyjaśnia, że wielkie maszyny do przesiewania piasku się zepsuły, bo nie dostają części. Podczas kilkudniowej podróży uczy nas gry w Camel Cards (karty wielbłądzie).
Dni 8-10: Nawiedzony pustkowiu i Metal Island
Podczas jazdy wielbłądem przez pustynię elfka nagle znika - ostrzegała przed duchami! W kieszeni wielbłąda znajdujemy mapy z instrukcjami nawigacji przez Nawiedzony Pustkowiu (Haunted Wasteland).
Burza piaskowa ustępuje przy oazie, gdzie znajdujemy lotnie. Podczas oczekiwania na wschód słońca analizujemy odczyty ekologiczne oazy za pomocą urządzenia OASIS (Oasis And Sand Instability Sensor).
Lotnią wznosimy się do pływającej metalowej wyspy! Jest zaskakująco zimna. Szukając źródeł gorących (hot springs), odkrywamy metaliczne stworzenie uciekające do rury - trzeba przedostać się przez labirynt rur, aby je dogonić.
Dni 11-13: Obserwatorium, gorące źródła i Lava Island
W obserwatorium spotykamy badacza zajmującego się ekspansją kosmiczną. Nie wie nic o częściach maszyn, ale potwierdza, że gorące źródła są najbliższym miejscem z ludźmi. W zamian za pomoc w analizie danych o galaktykach zabierze nas tam bezpośrednio.
Przy gorących źródłach okazuje się, że to nie są gorące źródła, tylko onsen! Gorące źródła są obok. W administracji dowiadujemy się o niedoborze lawy - całe Gear Island jest wyłączone! Trzeba sprawdzić, dlaczego lawa przestała płynąć. Personel pomaga znaleźć działającą sprężynę, która wystrzeli nas w górę, ale najpierw trzeba naprawić uszkodzone rejestry stanu sprężyn.
Na Lava Island (Wyspie Lawy) znajdujemy doliny luster - trzeba przeanalizować wzory popiołu i skał, aby bezpiecznie się poruszać.
Dni 14-17: Produkcja lawy
Docieramy do parabolicznego reflektora skierowanego na największą górę Lava Island. System luster musi zapewniać energię dla lawy! Trzeba wyregulować reflektor, przesuwając skały na platformie.
Reflektor prowadzi światło do Lava Production Facility (Zakładu Produkcji Lawy) w górze. Renifer w googlach i kasku wprowadza nas do środka z "Initialization Manual". Trzeba użyć algorytmu HASH (Holiday ASCII String Helper).
Głębiej w jaskini znajdujemy kontrapcję z lustrami i rozdzielaczami - każdy kafelek przekształca część wiązki światła w ciepło topienie skały.
Gdy produkcja lawy rusza, renifer daje nam spadochron do szybkiego dotarcia na Gear Island. Z lotu ptaka widać, że połowa wyspy to ogromne miasto fabryczne! Elfy ładują lawę do tygli na kołach, które trzeba przetransportować minimalizując straty ciepła.
Dni 18-22: Gear Island i powrót
Fabryka części maszynowych to jedna z pierwszych fabryk, które wznowiły działanie! Jednak potrzebują dużego zapasu lawy - elfy zaczęły tworzyć laguny lawowe w pobliżu. Prosimy o sprawdzenie planu wykopu.
Na dole lawiny części maszynowych grupa elfów już organizuje części według systemu workflow - części są oceniane i akceptowane lub odrzucane.
Gdy części są znalezione, trzeba naprawić moduły komunikacyjne - maszyny są połączone kablami z modułami, które komunikują się za pomocą pulsów.
Wreszcie, wystarczająco dużo piasku spadło! Prawie... Piasek spadał jako duże sprasowane cegły piasku. Trzeba zdezintegrować niektóre cegły z powrotem na luźny piasek, ale trzeba uważać, by stos się nie zawalił.
Elf ogrodnik zadowolony czeka na wystarczającą ilość piasku. Jeden z elfów pracujących z ogrodnikiem prosi o pomoc - chce wykonać 64 kroki po ogrodzie i chce wiedzieć, które działki może osiągnąć.
Dni 23-25: Snow Island - finał
Operacje filtrowania wody zostały wznowione! Czysta woda płynie przez krawędź Island Island. Elfy pomagają nam bezpiecznie zjechać na linach do Snow Island.
Woda nie dociera do ziemi - jest wchłaniana przez samo powietrze! Będzie chwilę zanim wilgotność osiągnie poziomy produkujące śnieg. Można się przejść po malowniczych szlakach turystycznych Snow Island.
Coś idzie nie tak - zamiast śniegu tworzy się grad! Z powodu silnych wiatrów wszystkie kamienie gradowe lecą po idealnie liniowych trajektoriach. Może możemy coś zrobić, by rozbić kamienie gradowe?
Finał: Dzień 25 - Snowverload
Wciąż jakoś bez śniegu, idziemy do ostatniego miejsca, którego nie sprawdziliśmy: centrum Snow Island, bezpośrednio pod wodospadem.
Ktoś wyraźnie próbował naprawić problem. Wszędzie rozrzucone są setki maszyn pogodowych, almanachy, moduły komunikacyjne, części maszyn, lustra, soczewki itd. Wszystko zostało połączone w masywny aparat produkujący śnieg, ale nic nie działa.
Mały ekran pokazuje: `Error 2023`. Dzwonimy na linię wsparcia: "Błąd 2023? To błąd przeciążenia zasilania! Masz podłączone za dużo komponentów!" Z setkami komponentów i brakiem czasu, znajdujemy wielki czerwony przycisk reset, który pokazuje: system wymaga mocy równej co najmniej 100 gwiazd!
Nie mamy tylu gwiazd - trzeba odłączyć przynajmniej połowę sprzętu, ale to już Boże Narodzenie! Mamy czas tylko na odłączenie trzech przewodów. Na szczęście ktoś zostawił schemat połączeń - trzeba znaleźć trzy przewody do odłączenia, by podzielić komponenty na dwie oddzielne grupy.
Podsumowanie
Historia 2023 roku to epicka przygoda o ratowaniu produkcji śniegu na Biegunie Północnym. Musimy pomóc rozwiązać łańcuch problemów: brak śniegu → brak wody → brak piasku → brak części → brak lawy. Podróż prowadzi przez unosące się wyspy (Snow Island, Island Island), pustynie (Desert Island), metalowe wyspy, zakłady produkcji lawy (Lava Island), fabryki (Gear Island) i z powrotem na Snow Island. Każde zadanie to kolejny krok w naprawieniu całego systemu produkcji śniegu, by uratować Boże Narodzenie!