← Powrót do strony głównej

Historia Advent of Code 2019


Advent of Code 2019 opowiada o epickim ratowaniu Świętego Mikołaja, który utknął na skraju Układu Słonecznego podczas dostarczania prezentów na inne planety! Aby go odnaleźć i bezpiecznie sprowadzić z powrotem na Ziemię, musisz zebrać pięćdziesiąt gwiazdek i przejść przez cały Układ Słoneczny, od Ziemi aż do ostatecznego miejsca pobytu Mikołaja. Cała przygoda opiera się na programowaniu i debugowaniu komputera Intcode, który jest sercem statku kosmicznego.


Przebieg fabuły


Dzień 1-4: Start misji i lot do Wenus[1]


Elfy szybko ładują cię do statku kosmicznego i przygotowują do startu. Jednak podczas pierwszego sprawdzenia Go/No Go, Elf odpowiedzialny za paliwo nie określił jeszcze wymaganej ilości paliwa dla każdego modułu statku. Musisz obliczyć wymogi paliwowe na podstawie masy modułów.


W drodze do Księżyca, podczas manewru grawitacyjnego, komputer statku wydaje dziwny alarm "1202 program alarm" i wybucha w płomieniach! Musisz zbudować nowy komputer Intcode z części zapasowych i naprawić program grawitacyjny.


Manewr grawitacyjny udał się i lecisz do stacji tankowania na Wenus. System zarządzania paliwem nie został całkowicie zainstalowany - otwierasz panel przedni i znajdujesz plątaninę przecinających się przewodów, które musisz naprawić.


Docierasz do stacji paliwa na Wenus, ale jest chroniona hasłem! Elfy zapisały hasło na karteczce, ale ktoś ją wyrzucił. Na szczęście pamiętają kilka faktów o haśle - to sześciocyfrowy numer spełniający określone warunki.


Dni 5-10: Od Merkurego do pasa asteroid


Statek zmierza w kierunku Merkurego i zaczyna być gorąco. Elfy sugerują uruchomienie klimatyzacji poprzez aktualizację komputera statku o obsługę TEST (Thermal Environment Supervision Terminal). Musisz dodać nowe instrukcje do komputera Intcode.


Lądujecie na Universal Orbit Map facility na Merkurym. Mapy orbit są użyteczne do znajdowania efektywnych tras. Musisz zweryfikować mapę orbit obliczając całkowitą liczbę orbit bezpośrednich i pośrednich.


Aby wysłać więcej mocy do silników statku i dotrzeć do Mikołaja na czas, musisz skonfigurować serię wzmacniaczy połączonych szeregowo, uruchamiając programy Intcode na każdym z nich.


Elfy są podekscytowane, gdy zdają sobie sprawę, że masz szansę zrestartować jeden z ich łazików na Marsie! Lądujecie w pobliżu łazika, który czeka na hasło BIOS w postaci obrazu w specjalnym Space Image Format.


Opuszczasz Marsa, gdy odbierasz słaby sygnał z pasa asteroid - to musi być stacja monitorująca Ceres! Aby namierzyć sygnał, musisz wzmocnić sensory programem BOOST (Basic Operation Of System Test), który wymaga obsługi trybu względnego w Intcode.


Docierasz do pasa asteroid i stacji monitorującej Ceres. Elfy mają awarię - mają problem ze śledzeniem wszystkich asteroid. Musisz pomóc znaleźć najlepsze miejsce na nową stację monitorującą asteroidy.


Dni 11-15: W drodze do Jowisza


W drodze do Jowisza zostajecie zatrzymani przez Policję Kosmiczną! "Uwaga, nieoznakowany statek! Naruszasz Prawo Kosmiczne! Wszystkie statki muszą mieć widoczny identyfikator rejestracyjny! Masz 24 godziny na dostosowanie się lub zostaniesz wysłany do Więzienia Kosmicznego!" Musisz uruchomić robota malującego kadłub awaryjny.


Przestrzeń kosmiczna w pobliżu Jowisza nie jest bezpieczna - musisz uważać na wielką czerwoną plamę, ekstremalne promieniowanie i masę księżyców. Musisz symulować ruch czterech największych księżyców Jowisza: Io, Europa, Ganimedes i Kallisto.


Rozważając samotność kosmosu, zauważasz, że lampka Space Mail Indicator miga. Elfy wysłały ci paczkę z nową grą dla kabiny arcade statku! Musisz zbudować własną kabinetę arcade uruchamiającą gry w Intcode.


Gdy zbliżasz się do pierścieni Saturna, wskaźnik niskiego paliwa zapala się. Nie ma tu paliwa, ale pierścienie mają mnóstwo surowców. Twoja nanofabryka może przerobić surowce na paliwo - musisz obliczyć ile rudy (ORE) potrzebujesz na produkcję FUEL.


Daleko w głębinach kosmosu wiele rzeczy może pójść nie tak. Niestety, jedna lampka się zapala: system tlenowy w części statku zawiódł! Jedyną opcją naprawy jest zdalnie sterowany droid naprawczy, który musisz zaprogramować.


Dni 16-20: Dalsze regiony Układu Słonecznego


Przelatujecie przez gigantów gazowych - jesteście w 3/4 drogi. Nie tylko sygnały do Ziemi trwają pięć godzin, ale jakość sygnału jest kiepska. Musisz oczyścić sygnał algorytmem FFT (Flawed Frequency Transmission).


System wczesnego ostrzegania wykrywa nadchodzącą rozbłysk słoneczny i automatycznie aktywuje osłonę elektromagnetyczną statku. Niestety, to odcięło Wi-Fi dla wielu małych robotów uwięzionych na zewnętrznych rusztowaniach. Musisz uratować je używając robota próżniowego.


Gdy zbliżasz się do Neptuna, planetarny system bezpieczeństwa wykrywa cię i aktywuje gigantyczną wiązkę tractora na Tritonie! Musisz wylądować i przeszukać podziemny skarbiec pełen tuneli, kluczy i drzwi.


Niepewny stanu statku Mikołaja, pożyczyłeś technologię wiązki tractora z Tritonu. Musisz ją przetestować, rozstawiając drony w różnych lokacjach, aby zrozumieć kształt wiązki.


Zauważasz dziwny wzór na powierzchni Plutona i lądujecie w pobliżu. Odkryłeś jeden ze słynnych labiryntów zakrzywiających przestrzeń dawno zaginionej cywilizacji Plutona! To labirynt pączka z portalami wzdłuż wewnętrznych i zewnętrznych krawędzi.


Dni 21-25: Finał - ratowanie Mikołaja


Startujecie z Plutonu i lecicie w kierunku Mikołaja. Podczas dalszych eksperymentów z wiązką tractora przypadkowo wciągacie asteroidę bezpośrednio w statek! Powoduje to poważne uszkodzenie kadłuba. Możesz wysłać droida do zbadania, ale kręcenie się statku powoduje sztuczną grawitację - jeden zły krok może wysłać droida przez dziurę w kadłubie. Musisz zaprogramować springdroida, który może przeskakiwać dziury.


Nie ma zbyt wiele do roboty, gdy czekasz, aż droidy naprawią statek. Przynajmniej dryfujesz we właściwym kierunku. Postanawiasz przećwiczyć nowe tasowanie kart. Znajdujesz talię kart kosmicznych i ćwiczysz różne techniki tasowania.


Droidy skończyły naprawy. Ich raport wskazuje, że to była katastrofa Kategorii 6 - nie dlatego, że była taka zła, ale dlatego, że zniszczyła zapas kabli sieciowych Kategorii 6. Musisz odbudować sieć od zera, łącząc 50 komputerów Intcode.


Lądujecie na Eris, ostatnim przystanku przed dotarciem do Mikołaja. Sensory zaczynają wykrywać dziwne formy życia - Eris jest zaatakowane przez robaki! Musisz symulować ewolucję robaków i znaleźć pierwszy powtarzający się układ.


Finał: Dzień 25 - Cryostasis


Gdy zbliżasz się do statku Mikołaja, twoje sensory zgłaszają dwa ważne szczegóły: po pierwsze, że możesz być za późno - temperatura wewnętrzna wynosi -40 stopni. Po drugie, że jedna słaba sygnatura życiowa jest gdzieś na statku!


Drzwi śluzy powietrznej są zamknięte kodem - najlepszą opcją jest wysłanie małego droida do zbadania sytuacji. Droid może podążać za podstawowymi instrukcjami i raportować o otoczeniu przez program Intcode. Statek Mikołaja to statek klasy Renifer, który używa podłóg wrażliwych na ciśnienie. Musisz zebrać odpowiednie przedmioty, aby osiągnąć właściwą wagę i przejść przez sensor, znajdując hasło do głównej śluzy powietrznej!


Podsumowanie


Historia 2019 roku to epicki kosmiczny road trip przez cały Układ Słoneczny - od Ziemi przez Księżyc, Wenus, Merkury, Mars, pas asteroid (Ceres), Jowisz, Saturn, Neptun (Triton), Pluton, aż do Eris i ostatecznie do statku Mikołaja. Musimy pomóc w debugowaniu i rozbudowie komputera Intcode, naprawianiu różnych systemów statku, rozwiązywaniu problemów fizycznych i logistycznych oraz ostatecznie odnalezieniu i ratowaniu Świętego Mikołaja z jego zamrożonego statku, by uratować Święta Bożego Narodzenia!


← Powrót do strony głównej